Backpein

علائم و راه های درمان کیست تخمدان

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است گریبان گیر خانم‌ها شود کیست تخمدان است. کیست‌های تخمدان انواع مختلفی دارد که  برخی از آن ها هیچ گونه درد و یا نشانه خاصی ندارند. از این رو بیشتر افراد از وجود مشکل در تخمدان خود بی خبر هستند. اما کیست تخمدان چیست و چگونه به وجود می آید؟ هرچند کیست در تخمدان یک بیماری بسیار شناخته شده در میان بانوان است اما بیشتر افراد از دانش کافی در این زمینه برخوردار نیستند. اگر شما نیز علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید در ادامه با ما همراه باشید.

کیست تخمدان چیست؟

به کیسه های مملو از مایع یا مواد جامد (در برخی موارد خاص مو و استخوان) در داخل و یا سطح تخمدان، گفته می­شود. البته این مورد را نباید با آبسه اشتباه گرفت. آبسه به کیسه های حاوی چرک گفته می­شود. کیست های تخمدان معمولا در هنگام تخمک گذاری شکل می‌گیرند. تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که تخمدان هر ماه تخمک آزاد می کند.

علایم کیست تخمدان چیست؟

عموما کیست‌ها کوچک و بی ضرر هستند از این رو بسیاری از زنان مبتلا به این بیماری علائمی ندارند. اما در صورتی که اندازه آن‌ها بزرگ باشد فرد بیمار ممکن است علائم زیر را مشاهده کند:

• احساس درد ناگهانی در ناحیه کمر
  • حالت تهوع شدید
  • احساس درد هنگام نزدیکی
  • پریودهای نامنظم
  • موهای زائد به ویژه در ناحیه چانه و گونه

اما برخی علائم نشان دهنده وجود مشکلات جدی تری است که در این صورت باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

• احساس سرگیجه و عدم تعادل
  • درد شدید در ناحیه لگن

شکل ظاهری کیست تخمدان چگونه است؟

کیست‌ها گاهی به صورت حباب و گاهی در اشکال مختلف در تصاویر سونوگرافی ظاهر می­شوند. تشخیص آن ها هر چند کار چندان دشواری نیست اما باید توسط پزشک متخصص انجام شده و درمان لازم شروع شود.

راه های پیشگیری از تشکیل کیست تخمدان چیست؟

با توجه به افزایش آمار بیماران درگیر به این بیماری ، بیشتر پزشکان معتقد هستند برخی تغییرات در سبک زندگی می­تواند از به وجود آمدن کیست جلوگیری کند.

1- اصلاح روش تغذیه: یکی از مهمترین راه های پیشگیری، پرهیز از خوردن غذاهایی با طبع سرد است.  در حال حاضر فست فودها یکی از غذاهای محبوب در میان مردم هستند. متاسفانه یکی از منابع مهم سردی، فست فودها هستند. سعی کنید همراه با غذا از نوشیدنی استفاده نکنید، میوه و سبزیجات را در مقدار زیاد استفاده کنید، از خوردن غذاهای کنسروی خودداری کنید و به دنبال مواد غذایی طبیعی و ارگانیک باشید.

2- ورزش کردن: امروزه برای رفت و آمد حتی در مسافت های کوتاه نیز از ماشین استفاده می­شود. زندگی ماشینی و کاهش تحرک از دلایل چاقی و ایجاد کیست در تخمدان است. پیاده روی منظم یکی از موثرترین راه های کنترل این بیماری شایع در بین بانوان است. در صورتی که اضافه وزن دارید با یک برنامه ورزشی مناسب خود را لاغر کنید.

3- کاهش استرس: تاثیر استرس در دراز مدت بر روح و جسم آدمی بر هیچ کسی پوشیده نیست. استرس و اضطراب تشدید کننده بسیاری از بیماری‌ها هستند. طبق نتیجه گیری از یافته‌های به عمل آمده یکی از فاکتورهای موثر تشکیل کیست در تخمدان، استرس است.شما می‌بایست خود را از محیط های پر تنش دور کنید و سعی کنید ساعاتی از روز را مدیتیشن کنید و به آرامش برسید.

کیست تخمدان چگونه رفع می­شود؟

در اکثر موارد مشکل با مداخلات دارویی در مدت زمان کوتاهی برطرف می­شود. اما در صورتی که کیست از نوع تومورال باشد، ممکن است تداخل جراحی نیاز باشد. شما باید با در دست داشتن تصویر سونوگرافی خود به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا مراحل درمانی لازم صورت گیرد. در صورت تشخیص سریع جای هیچ گونه نگرانی نیست و مشکل به راحتی برطرف می­شود.

در صورت پارگی کیست تخمدان چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتی که پارگی به همراه خونریزی باشد در اغلب موارد به دلیل اورژانسی بودن شرایط نیاز به جراحی است.

مهمترین دلایل ترکیدن کیست تخمدان عبارتند از:

1-مقاربت

2-حرکت ناگهانی و شدید

3-ضربه سنگین

4-استفاده از داروهای ضد انعقاد خون

کیست تخمدان یکی از بیماری های شایع در بین بانوان است که در صورت تشخیص سریع به راحتی قابل درمان است. در برخی موارد افراد پس از مشاهده علائم کیست در تخمدان به جای مراجعه به پزشک به درمان های خانگی روی می‌آورند. همواره به خاطر داشته باشید برای تکمیل دوره درمان خود باید زیر نظر پزشک متخصص زنان و زایمان باشید. استفاده از هرگونه دارو، آمپول و یا نسخه های گیاهی بدون دستور پزشک می­تواند صدمات جبران ناپذیری به بدن شما وارد کند.

جهت ورود به صفحه اینستاگرام   اینجا کلیک کنید

----------------------------------------------