جراحی فیبروم رحم

جراحی فیبروم (میوم) رحم

فیبروم یا میوم رحم یکی از بیماریهای شایع رحم است که در بسیاری موارد بدون علامت بوده و حتی ممکن است فرد از وجود آن نباشند اما در مواردی که به تشخیص پزشک متخصص و جراح زنان، نیاز به درمان دارند، درمان بصورت انتظاری، درمان دارویی یا علامتی و جراحی انجام می شود.در مواردی که علایم بیمار به دارو پاسخ ندهد و مواردی که سایز وموقعیت فیبروم و شرایط باروری بیمار ایجاب کند از روشهای جراحی استفاده می شود. بهتر است قبل ازجراحی میوم رحم، کم خونی بیمار را درمان کرد.

جراحی فیبروم رحمی در چه مواردی انجام می شود؟

  • فیبروم های خیلی بزرگ
  • خونریزی های شدید و بدون پاسخ به درمان طبی
  • کم خونی شدید و مقاوم به درمان
  • مواردی از نازایی
  • سقط مکرر
  • عوارض بارداری مانند زایمان زودرس
  • اثرات فشاری فیبروم بر روی کلیه مثانه روده و....مانند احتباس ادرار، تکرر ادرار ، یبوست
  • درد در ناحیه شکم

انواع روشهای جراحی میوم رحم:

 

میومکتومی

جراحی خارج کردن میوم یا میومکتومی به چند روش انجام می شود. میومکتومی به روش لاپاراتومی ( جراحی باز ) و لاپاراسکوپی ( جراحی بسته یا لیزری ) ، برای فیبروم های داخل عضله رحم ( اینترامورال ) و میوم های خارج رحم که روی رحم قرار دارند ( ساب سروزال ) انجام می شود. در این روش میوم از بافت رحم جدا شده و رحم ترمیم می شود.تمام سعی جراح زنان براین است که رحم حفظ شده و باروری شخص در آینده مختل نشود.میومکتومی از طریق هیستروسکوپی روش ارجح برای فیبرومهای داخل حفره رحم ( زیر مخاطی ) می باشد . دراین روش جراح زنان ، از طریق واژن با هیستروسکوپ وارد فضای رحم شده و با رزکتوسکوپ ، فیبروم را خارج می کند .

 

خارج کردن رحم ( هیسترکتومی )

در مواردی که روشهای دیگر مؤثر نباشند و یا عود مکرراتفاق افتاده ، هیسترکتومی روش قطعی محسوب می شود. در هر جراحی میومکتومی بدلیل احتمال خونریزی غیر قابل کنترل بایستی احتمال هیسترکتومی را با بیمار در میان گذاشت.

تخریب اندومتر

تخریب اندومتر درافرادی که تمایلی به بارداری در آینده ندارند با یا بدون میومکتومی انجام می شود وبا سوزاندن مخاط اندومتربه کاهش خونریزی کمک می کنند.

آمبولیزاسیون شریان رحمی

آمبولیزاسیون شریان رحمی، روشی کم تهاجمی جهت درمان قطعی فیبروم می باشد که با ایجاد لخته در عروق رحمی خونرسانی به میوم را کاهش داده، باعث کوچک شدن آن می شود و برای افرادی که به هیچ وجه قصد بارداری در آینده را ندارند ممکن است گزینه مناسبی باشد.

بهترین روش جراحی فیبروم رحم :

بهترین روش درمان میوم رحم در همه افراد، لزوما و در همه مقاطع جراحی نیست . انتخاب بهترین روش جراحی فیبروم، بستگی به سن فرد، وضعیت باروری فرد، موقعیت و محل میوم، سایز فیبروم و صلاحدید پزشک متخصص معالج شما دارد. اگر شما هم دچار فیبروم رحم هستید می توانید با انتخاب متخصص و جراح زنان ماهر، از روش درمان خود مطمئن باشید. بهترین و خبره ترین جراح زنان پزشکی است که علاوه بر توان علمی بالا درتشخیص دقیق و انتخاب بهترین و مناسب ترین گزینه درمان، دقت و ظرافت لازم در عمل جراحی را دارا باشد.

احتمال عوارض وعود بعد ازلاپاراتومی بیشتر است یا لاپاراسکوپی؟

شایان ذکر است میوم رحم حتی پس از برداشتن فیبروم به روش جراحی در 10-25% موارد عود می کند که مربوط به رشد جدید فیبروم و یا برداشتن ناکامل میوم در طی جراحی باشد. در تحقیقات متعدد میزان عود ارتباطی به روش جراحی نداشته است. چسبندگی عارضه هر عمل جراحی از جمله میومکتومی است که هم در لاپاراسکوپی و هم در جراحی باز دیده می شود ولی می توان با استفاده از موادی میزان چسبندگی را کاهش داد.

 

خانم دکتر پوران حاجیان متخصص جراحی فیبروم های رحمی

 

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان دی، طبقه4

8 - 88884507 - 021

شنبه، دوشنبه، چهارشنبه (با تعیین وقت قبلی)

 

مطالب مرتبط

Dr. Pouran Hajian
© Copyright 2022. All rights reserved باهمکاری آسکین گرافیک
ASKIN GRAPHIC Co.