خشکی-واژن

خشکی واژن را بهتر بشناسید

یکی از مشکلات رایج اما کمتر شناخته شده بانوان خشکی واژن یا آتروفی واژن می باشد.

متاسفانه اغلب افراد اطلاع درستی درباره این بیماری ندارند و به اشتباه فکر می کنند این عارضه تنها در افراد یائسه اتفاق می افتد.

در صورتی که شما نیز از این اختلال رنج می برید در ادامه همراه ما باشید تا درباره علائم، دلایل و درمان خشکی واژن بیشتر بدانید.

خشکی واژن

خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن معمولا به دلیل کمبود هورمون زنانه (استروژن) در دوره های پس از یائسگی بوجود می آید و با هورمون درمانی برطرف می شود.

اما زنان بالغ عادی نیز ممکن است در هر سنی دچار خشکی واژن شوند.

هورمون استروژن ترشح شده در خانم ها به مرطوب نگه داشتن واژن کمک می کند.

تولید استروژن در دوره های خاصی از زندگی در خانم ها کاهش می یابد، که می تواند باعث خشکی واژن شود.

علائم خشکی واژن

1- نازک شدن لایه مرطوب در داخل مهبل باعث آسیب آسان به مهبل (واژن) می شود. این آسیب اغلب در حین مقاربت جنسی رخ می دهد. حتی کمترین تماس در صورت وجود خشکی واژن می تواند باعث ناراحتی شود.

2- خشکی واژن می تواند هنگام نشستن، ایستادن، ورزش و ادرار کردن باعث ایجاد درد شود.

3- یکی از علائم خشکی واژن تغییر در ظاهر مهبل (واژن) می باشد. لب های بیرونی واژن در خانم هایی که دارای خشکی واژن هستند بسیار نازک تر است.

4- خشکی واژن همچنین می تواند از نظر عاطفی بر زنان تأثیر بگذارد. درد و ناراحتی، از بین رفتن اعتماد به نفس جنسی می تواند باعث افزایش میزان استرس شود.

علت اصلی خشک واژن چیست؟

1- مهم ترین عامل خشکی واژن کاهش استروژن در بدن است. کمبود هورمون استروژن منجر به نازک شدن دیواره واژن و کاهش حالت کشسانی آن می شود. مهمترین عواملی که باعث کاهش ترشح استروژن می شود عبارتند از: زایمان، شیردهی، عمل هیسترکتومی، یائسگی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، هورمون درمانی

2- شستشوی مداوم واژن با محلول های نامناسب باعث ایجاد التهاب، انواع عفونت و خشکی واژن می شود. در صورت نیاز به استفاده از محلول شستشو حتما با پزشک متخصص زنان زایمان خود در این باره صحبت کنید.

3- ممکن است استفاده برخی از داروهای خاص مانند تاموکسیفن ، دانازول ، مدروکسی پروژسترون ، لوپرولید یا نافارلین میزان رطوبت را در برخی نقاط بدن به خصوص در ناحیه واژن کاهش دهد. هنگام مراجعه به پزشک لیست داروهای مصرفی خود را در اختیار او قرار دهید. تا در صورت نیاز داروهای جایگزین و روش درمانی مناسب با توجه به شرایط شما اتخاذ شود.

4- یکی از علت های رایج خشکی واژن استفاده از کاندوم به عنوان روش پیشگیری از بارداری است. بدن برخی از بانوان ممکن است نسبت به مواد به کار رفته در کاندوم حساسیت نشان دهد. یکی از عوارض حساسیت می تواند احساس خشکی در ناحیه واژن باشد.

5- اختلالات روحی، میزان استرس بالا، عمل جراحی تخمدان زن و استعمال دخانیات از دیگر عوامل موثر بر خشکی واژن است.

6- اگر میزان هورمون شیر (هیپرپرولاکتینمی) در بدن بیمار بسیار زیاد باشد در این حالت، سطح استروژن در خون کاهش می یابد و خشکی واژن رخ می دهد.

روش های تشخیص خشکی واژن توسط پزشک

تشخیص خشکی واژن

بیشتر بانوان به خاطر احساس شرم در بیان مشکل خود از مراجعه به پزشک امتناع می کنند.

باید در نظر داشته باشید مشکلات مربوط به بخش تناسلی نیز مانند سایر اعضای بدن باید توسط پزشک متخصص درمان شود.

شما می توانید با پزشک خود در این باره صحبت کنید تا میزان استرس خود را کاهش دهید.

یکی از روش های تشخیصی خشکی واژن معاینه بالینی است.

در این روش متخصص به معاینه ناحیه تناسلی می-پردازد. این معاینه بدون درد است و اغلب افراد هیچ گونه احساس ناراحتی نمی کنند.

برای بررسی های دقیق تر پزشک می تواند انجام آزمایش پاپ اسمیر (برداشت نمونه سلولی از دهانه رحم) و آزمایش هورمونی (تعیین میزان استروژن موجود در بدن) را تجویز کند.

علل خشکی واژن در رابطه جنسی چیست؟

1- تحریک جنسی به اندازه کافی نیست.
2- کاهش میل جنسی و سردی جنسی
3- احساس درد هنگام مقاربت
4- مشکلات روانی از قبیل ناسازگاری با شریک جنسی ، ناامنی و مشکلات ارتباطی

تاثیر روان کننده بر خشکی واژن

ژل ها ، کرم ها و شیاف هایی وجود دارد که باعث افزایش رطوبت واژن می شود و توسط خانم هایی که از خشکی واژن رنج می برند، قابل استفاده است.

استفاده از این روان کننده ها پیش از رابطه جنسی بسیار موثر است.

روان کننده مورد استفاده باید pH برابر با واژن داشته باشد.

اگر مشکل خشکی واژن درمان نشود، در هنگام مقاربت ممکن است باعث آسیب به اپیتلیوم مخاط واژن شود که می تواند منجر به عفونت شود.

درمان خشکی واژن

درمان آتروفی واژن

درمان های مختلفی برای آتروفی واژن وجود دارد.

1- اگر خشکی واژن در اثر عفونت ایجاد شده باشد، با ارائه درمان های دارویی مناسب مانند آنتی بیوتیک و شیاف مشکل حل می شود.

2- یکی از درمان های متداول، درمان موضعی استروژن است.

این درمان ها عبارتند از:

• استفاده از حلقه (حلقه نرمی که داخل واژن قرار داده می شود و به صورت مداوم میزان مشخصی از استروژن را آزاد می کند.)
  • قرص استروژن واژینال (قرص مستقیما داخل واژن قرار داده می شود.)

روش های درمانی دیگر برای درمان خشکی واژن استفاده از داروهایی است که بافت واژن را تجدید می کند و باعث افزایش کلاژن می شود.

به عنوان مثال، تزریق پلاسمای غنی از سلولهای انعقادی به دست آمده از PRP دردستگاه تناسلی. تزریق اسید هیالورونیک و درمان های احیاء واژن با لیزر در این دسته قرار دارد.

درمان های غیر دارویی شامل استفاده از مرطوب کننده ها و نرم کننده ها می باشد.

البته برای پیشگیری و افزایش تاثیر روش های درمانی بهتر است بیمار از یک سبک زندگی سالم پیروی کند.

مواردی که می توانند به بهبود وضعیت بیمار مبتلا به خشکی واژن کمک کنند عبارتند از:

1- نوشیدن آب در طول روز به میزان کافی

2- داشتن استراحت کافی

3- انجام ورزش (در این باره از پزشک خود مشاوره بگیرید)

4- میوه جات و سبزی جات تازه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

5- ویتامین E در ایجاد رطوبت مورد نیاز در دیواره واژن بسیار مفید است. می توانید این ویتامین را از طریق قرص و یا مواد غذایی مانند آووکادو و یا ماهی دریافت کنید. (از مصرف خودسرانه ویتامین خودداری کنید. حتما در این باره با پزشک خود صحبت کنید)

6- برای شستشوی واژن تنها از صابون ها و یا محلول های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

کلام آخر

در صورتی که شما نیز از خشکی واژن رنج می برید و تا به امروز از مراجعه به پزشک خودداری کرده اید بهتر است هم اکنون برای دریافت ویزیت از دکتر پوران حاجیان جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی اقدام کنید.

در بیشتر موارد خشکی واژن به راحتی قابل درمان است و نیاز به نگرانی نیست.

دکتر پورحاجیان با سال ها تجربه در حوزه زنان و درمان بیماری های آن در کنار تمام بانوان و مادران عزیر می باشد.

خانم دکتر پوران حاجیان متخصص درمان فیبروم رحمی می باشد